voor begeleiders veelgestelde vragen links contact
     
nieuws
wat is KJV
hoe word ik lid
de internetjury
welke boeken moet ik lezen
prikbord
boek van de week
contacthome

FORUM ALGEMEEN INLOGGEN REGISTREER PASWOORD VERGETEN
START | HANDBOEK | WERKMODEL| LEZINGEN | ARCHIEF | HISTORIEK

Digitale s tartdagen leesjaar 2020-2021

Zoals aangekondigd organiseren we in september digitale startdagen. We hebben het programma en de data afgestemd op jullie reacties op onze bevraging. De verschillende webinars (voor startende begeleiders, voor ervaren begeleiders, een praatcafé voor coördinatoren en leeftijdsgebonden sessies) vinden plaats tussen 15 en 23 september. De data, het programma en de inschrijvingsinfo staan hieronder. Deelnemen is gratis!

1. Online sessie voor startende begeleiders (groep 1 t.e.m. 6)

De KJV-bijeenkomsten dagen begeleiders uit om in een korte tijd lezers mee te trekken in het boek. Sommige deelnemers hebben het boek gelezen, anderen niet (helemaal).

In deze sessie voor nieuwe begeleiders ligt de focus op hoe je met KJV-leden dieper ingaat op het boek en wat dit boek voor hen betekent:

- Welke vragen werken?
- Hoe praat je met kinderen in de diepte? (zodat je verder raakt dan 'ik vind dit leuk')
- Hoe motiveer je deelnemers om iets te zeggen?
- Wanneer hou je jouw mening voor jezelf, en wanneer gooi je jouw visie net wel in de groep?
- Welke korte actieve werkvormen kan je inzetten?

Het komende leesjaar wordt een spannend jaar: mogelijk zien jullie elkaar één of enkele keren online. Ook hierop gaan we in. We vertrekken vanuit enkele titels die komend leesjaar op de lijst staan. De werkvormen die we samen doen, kan je ook op andere boeken toepassen.

Deze sessie wordt begeleid door Ilona Plichart.*

2. Online sessie voor ervaren begeleiders (groep 3 tot en met 6)

Uit de suggesties die jullie ter sprake brachten in onze online bevraging selecteerden we de volgende thema's:

- Welke (actieve) werkvormen zorgen voor interactie?
- Wat als deelnemers een boek niet volledig lezen: hoe motiveer je hen, en hoe organiseer je de sessie?
- Hoe kan je een sessie opbouwen als deelnemers verschillende boeken gelezen hebben?
- Wat doen we met deelnemers die afhaken?
- En wat als we de komende maanden online moeten samenkomen?

Belangrijk:

- Dit is een actieve sessie, waarbij we elkaar inspireren. We zullen je geregeld om input vragen.
- Als je je inschrijft voor deze sessies, mag je jouw specifieke vraag vooraf doorgeven. Waar mogelijk, gaan we erop in.
- Begeleid je groep 1 of 2? Dan kan je met vragen rond het begeleiden in de leeftijdsgebonden sessies terecht!

Deze sessie wordt begeleid door Ilona Plichart.*

3. Sessies per leeftijdsgroep

Maak kennis met de genomineerde boeken en de bijhorende werkmodellen! We stellen de boeken voor, lichten interessante invalshoeken uit, gekoppeld aan concrete suggesties om die te bespreken met de juryleden en hier en daar een actieve of creatieve opdracht vertrekkend van het boek. Met ruimte voor ervaringsuitwisseling!

4. Digitaal praatcafé voor coördinatoren

Thema’s die hierbij aan bod kunnen komen zijn communicatie, de werving van KJV-leden en begeleiders, uitlenen van de KJV-boeken, een eigen slotmoment organiseren, online aanpak … We vertrekken vanuit de suggesties die aangebracht werden in onze online bevraging, maar er is natuurlijk ook ruimte voor andere vragen, ervaringsuitwisseling en discussie.

EXTRA: Online intervisie tijdens het KJV-jaar

We organiseren dit leesjaar twee keer een online intervisie onder beleiding van Ilona Plichart*. Op die manier kunnen we jullie nog beter ondersteunen en kunnen lokale afdelingen ook praktijktips met elkaar delen.

Wat is de bedoeling:

- korter op de bal spelen
- elkaar inspireren
- vragen, twijfels, ervaringenů die je opdoet tijdens het leesjaar, aan elkaar voorleggen
- nieuwe input krijgen voor de komende bijeenkomsten

Wat vragen we van jou:

- graag twee keer aanwezig zijn (zaterdag 28 november en 6 februari)
- voor één van de sessies geef je vooraf een thema of vraag door (klein of groot) waarover jij graag input krijgt van de andere deelnemers

Inschrijven

Inschrijven doe je via dit formulier.

* Ilona Plichart is al haar hele leven gefascineerd door woorden, boeken, mensen en communicatie. Ze werkt als zelfstandig leesbevorderaar, trainer en coach. Ze heeft ruime ervaring met moeilijke lezers en hoe die naar boeken te brengen. In het verleden ontwikkelde ze het leesbevorderingsproject ‘De Boekenkaravaan’, deed onderzoek naar alfabetisering, gaf ook les in de basiseducatie en aan de lerarenopleiding en werkte als coördinator bij Wablieft.