voor begeleiders veelgestelde vragen links contact
     
nieuws
wat is KJV
hoe word ik lid
de internetjury
welke boeken moet ik lezen
prikbord
boek van de week
contacthome

FORUM ALGEMEEN INLOGGEN REGISTREER PASWOORD VERGETEN
START | HANDBOEK | WERKMODEL| LEZINGEN | ARCHIEF | HISTORIEK

Startdag WAREGEM :: 14 september

Timing

09u30-10u00: onthaal

10u00-10u05: welkom

10u05-10u50: Kathleen Vereecken aan het woord

10u55-12u00: keuzesessie 1

Een literair gesprek (8 tot 12 jaar)
Kijken naar kunst
KJV-boeken beleven (4-8 jaar)

12u00-12u15: pauze

12u15-13u20: keuzesessie 2 

Een literair gesprek scherpt het oordeel over een gelezen boek (12 tot 16 jaar)
Kijken naar kunst
KJV-boeken beleven vanaf groep 3: actieve werkvormen
Een KJV-afdeling coördineren

13u20: lunch

Toelichting keuzesessie 1

Een literair gesprek scherpt het oordeel over een gelezen boek
(8 tot 12 jaar)


Literaire gesprekken, gesprekken waarin lezers hun gevoelens en gedachten die bij hen opkomen bij het lezen van een boek met elkaar delen, zijn motiverend en verdiepend. In een gesprek maak je elkaar deelgenoot van je persoonlijk gevormde beelden, emoties, gedachten, herinneringen en vragen. In samenspraak met elkaar ontstaan er soms nieuwe betekenissen waarvan lezers zich tijdens het lezen nog niet bewust waren. Lezers kunnen zo een genuanceerder oordeel over het gelezen boek vormen en in interactie met elkaar gaan ze hun oordeel ook met verschillende argumenten onderbouwen.

In deze workshop geeft Gertrud korte uitleg over de vorming van verschillende tekstwerelden, een min of meer samenhangend geheel van beelden, belevingen, gedachten, beoordelingen en vragen die lezers vormen bij het lezen van en praten over het gelezen boek. Hoe begeleiders kunnen aansluiten bij de gevormde tekstwerelden en hoe ze door hun reacties hierop een verdieping kunnen aanbrengen, ervaren de deelnemers zelf in een literair gesprek over het de genomineerde boek De blauwe vleugels van Jef Aerts. We vragen alle deelnemers dit boek op voorhand te lezen. Op die manier haal je het meest uit deze workshop!

Dr. Gertrud Cornelissen studeerde Nederlandse taal en letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Tijdens haar werk op de Nieuwste Pabo Sittard startte ze met een promotieonderzoek naar de invloed van literaire gesprekken op de literaire competentie van basisschoolleerlingen. In 2016 rondde zij dit onderzoek af aan de VU met het proefschrift: Maar als je erover nadenkt… De inzichten uit dit onderzoek zijn verwerkt in een praktische handleiding voor de aanpak van literaire gesprekken Literaire gesprekken in de klas.

Kijken naar kunst

‘Het publiek’ bestaat niet: mensen kijken op verschillende manieren naar afbeeldingen, ze hebben uiteenlopende associaties, geven allerlei - dikwijls heel persoonlijke - betekenissen. In deze sessie gaan deelnemers op een actieve manier afbeeldingen in prentenboeken onderzoeken. Zo worden ze gevoelig voor de verschillende betekenislagen van een afbeelding en leren ze beter kijken.
Max 15 deelnemers

Wien Bogaert werkte voor Mooss in verschillende projecten in musea oa in Charleroi publicaloeuvre. Mooss dompelt kinderen, jongeren en hun begeleiders onder in kunst en erfgoed. Ze ondersteunen hen bij hun beleving en interpretatie, stimuleren hen om hierover te reflecteren en geven hen zin in meer. Een betekenisvolle dialoog staat centraal. Mooss werkt constructivistisch en dus participatief en inclusief: iedereen zet stappen in zijn of haar eigen traject.
Bij het ontwikkelen van educatieve projecten en workshops vertrekt Mooss altijd vanuit een duidelijke visie en een theoretisch onderbouwde methodiek.
Momenteel is Wien ook verantwoordelijk voor de publieksbemiddeling voor Be-Part (Waregem en Kortrijk).

KJV-boeken beleven met de kleuters en lezers van groep 2

Voor deze jonge KJV-leden zijn verhalen en boeken extra magisch. Tegelijkertijd is het best een uitdaging om hun aandacht vast te houden en met hen de boeken te beleven.

In deze sessie proeven we samen van enkele actieve werkvormen die jonge kinderen in het verhaal trekken. Het verhaal beleven staat centraal. We gebruiken onze zintuigen en kiezen ook voor beweging.

Ilona Plichart is al haar hele leven gefascineerd door woorden, boeken, mensen en communicatie. Ze werkt als zelfstandig leesbevorderaar, trainer en coach. Ze heeft ruime ervaring met moeilijke lezers en hoe die naar boeken te brengen. In het verleden ontwikkelde ze het leesbevorderingsproject ‘De Boekenkaravaan’, deed onderzoek naar alfabetisering, gaf ook les in de basiseducatie en aan de lerarenopleiding en werkte als coördinator bij Wablieft. 

Toelichting keuzesessie 2

Een literair gesprek scherpt het oordeel over een gelezen boek
(12 tot 16 jaar)

Literaire gesprekken, gesprekken waarin lezers hun gevoelens en gedachten die bij hen opkomen bij het lezen van een boek met elkaar delen, zijn motiverend en verdiepend. In een gesprek maak je elkaar deelgenoot van je persoonlijk gevormde beelden, emoties, gedachten, herinneringen en vragen. In samenspraak met elkaar ontstaan er soms nieuwe betekenissen waarvan lezers zich tijdens het lezen nog niet bewust waren. Lezers kunnen zo een genuanceerder oordeel over het gelezen boek vormen en in interactie met elkaar gaan ze hun oordeel ook met verschillende argumenten onderbouwen.

In deze workshop geeft Gertrud korte uitleg over de vorming van verschillende tekstwerelden, een min of meer samenhangend geheel van beelden, belevingen, gedachten, beoordelingen en vragen die lezers vormen bij het lezen van en praten over het gelezen boek. Hoe begeleiders kunnen aansluiten bij de gevormde tekstwerelden en hoe ze door hun reacties hierop een verdieping kunnen aanbrengen, ervaren de deelnemers zelf in een literair gesprek over het de genomineerde boek Tegenwoordig heet iedereen sorry van Bart Moeyaert. We vragen alle deelnemers dit boek op voorhand te lezen. Op die manier haal je het meest uit deze workshop!

Dr. Gertrud Cornelissen studeerde Nederlandse taal en letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Tijdens haar werk op de Nieuwste Pabo Sittard startte ze met een promotieonderzoek naar de invloed van literaire gesprekken op de literaire competentie van basisschoolleerlingen. In 2016 rondde zij dit onderzoek af aan de VU met het proefschrift: Maar als je erover nadenkt… De inzichten uit dit onderzoek zijn verwerkt in een praktische handleiding voor de aanpak van literaire gesprekken Literaire gesprekken in de klas.

Kijken naar kunst

‘Het publiek’ bestaat niet: mensen kijken op verschillende manieren naar afbeeldingen, ze hebben uiteenlopende associaties, geven allerlei - dikwijls heel persoonlijke - betekenissen. In deze sessie gaan deelnemers op een actieve manier afbeeldingen in prentenboeken onderzoeken. Zo worden ze gevoelig voor de verschillende betekenislagen van een afbeelding en leren ze beter kijken.
Max 15 deelnemers

Wien Bogaert werkte voor Mooss in verschillende projecten in musea oa in Charleroi publicaloeuvre. Mooss dompelt kinderen, jongeren en hun begeleiders onder in kunst en erfgoed. Ze ondersteunen hen bij hun beleving en interpretatie, stimuleren hen om hierover te reflecteren en geven hen zin in meer. Een betekenisvolle dialoog staat centraal. Mooss werkt constructivistisch en dus participatief en inclusief: iedereen zet stappen in zijn of haar eigen traject.
Bij het ontwikkelen van educatieve projecten en workshops vertrekt Mooss altijd vanuit een duidelijke visie en een theoretisch onderbouwde methodiek.
Momenteel is Wien ook verantwoordelijk voor de publieksbemiddeling voor Be-Part (Waregem en Kortrijk).

KJV-boeken beleven: actieve werkvormen

De KJV-bijeenkomsten dagen begeleiders uit om in een korte tijd lezers mee te trekken in het boek. Sommige deelnemers hebben het boek gelezen, anderen niet (helemaal).

In deze workshop verkennen we enkele manieren om lezers het boek te laten beleven. Het voordeel van deze werkvormen:

  1. Deelnemers voelen zich betrokken
  2. Wie het boek nog niet las, wordt getriggerd om (verder) te lezen
  3. We gaan van hun leefwereld naar het verhaal, en weer terug
  4. Er zijn heel wat boeken bij met zware thema’s. Hoe ga je daarover in gesprek? Hoe betrek je de eigen leefwereld erbij?

Ilona Plichart is al haar hele leven gefascineerd door woorden, boeken, mensen en communicatie. Ze werkt als zelfstandig leesbevorderaar, trainer en coach. Ze heeft ruime ervaring met moeilijke lezers en hoe die naar boeken te brengen. In het verleden ontwikkelde ze het leesbevorderingsproject ‘De Boekenkaravaan’, deed onderzoek naar alfabetisering, gaf ook les in de basiseducatie en aan de lerarenopleiding en werkte als coördinator bij Wablieft. 

Een KJV-afdeling coördineren: hoe doe je dat?

Deze sessie is bedoeld voor coördinatoren. Er is ruimte voor ervaringsuitwisselingen, vragen en discussie. Thema’s die hierbij aan bod kunnen komen zijn communicatie, de werving van KJV-leden en begeleiders, uitlenen van de KJV-boeken, een eigen slotmoment organiseren… We vertrekken van de vragen die deelnemers aanbrengen. Neem gerust ook materialen, flyers, folders … mee waar jullie gebruik van maken.

Inschrijven

Deelnemen is gratis, inschrijven kan via onze webshop.