voor begeleiders veelgestelde vragen links contact
     
nieuws
wat is KJV
hoe word ik lid
de internetjury
welke boeken moet ik lezen
prikbord
boek van de week
contacthome

FORUM ALGEMEEN INLOGGEN REGISTREER PASWOORD VERGETEN
START | HANDBOEK | WERKMODEL| LEZINGEN | ARCHIEF | HISTORIEK

Startdagen leesjaar 2018-2019

In september organiseerde Iedereen Leest twee KJV-startdagen, in Gent en Antwerpen. Hier vind je een terugblik.


KJV-startdagen 2018 (c) Michiel Devijver

Luisterpunt aan het woord

Bekijk hier de presentatie van Saskia Boets

Starterssessies: hoe praat je over boeken met KJV-leden?

In deze sessie voor nieuwe begeleiders onder leiding van Ilona Plichart lag de focus op 'Hoe praat je over de boeken', hoe werk je aan diepgang, welke methodieken kan je inzetten.

Stap 1
Beginnen met 1 pagina uit boek, stuk eruit halen als reminder en deze open en concrete vragen voorleggen:

  • Waar zijn we?
  • Wat zie je?
  • Wat gebeurt er?
  • Wie leren we kennen? Wat doen ze?

Stap 2
Overgaan naar beleving / ervaring aan de hand van open vragen:

  • Wat vind je ervan?
  • Wat vind je mooi? (ipv ‘Vind je dat mooi’?)
  • En hoe komt dat? Beter dan waarom (‘hoe komt dat’ geeft meer veiligheid)
  • Waar lees je dat precies?


Stap 3

Link leggen met eigen leven:

  • Herken je dat?

Hier is het belangrijk hen terug bij de kern van de zaak te brengen indien nodig (link met het verhaal, bij het boek blijven) en eventueel het ijs te breken met persoonlijk verhaal.

Meer info over je houding als begeleider en concrete werkvormen vind je in het verslag van vorig jaar.

Verdiepende sessie voor ervaren begeleiders: leren van andere begeleiders!

In deze sessie onder leiding van Ilona Plichart bereidden de deelnemers samen een KJV-bijeenkomst voor en wisselden ze tips uit aan de hand van deze leidraad:

Bespreking in groep: dieper in het boek duiken

  1. Begin van de sessie: enthousiasmeren, iedereen naar de groep trekken…
  2. Het boek uitdiepen
  3. Actie/verwerking
  4. Uitsmijter: beëindig de sessie met iets bijzonders
  5. Wat wil je absoluut naar boven halen?

Ze dachten ook samen na welke werkvormen je kan hanteren in bijeenkomsten waar verschillende deelnemers een ander boek lazen, en/of waar deelnemers niet het volledige boek gelezen hebben.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet

Tijdens deze workshop door Sarah De Backer van En Route leidden zintuigen de deelnemers doorheen de leeservaring van jonge lezers. Ze testten zelf werkvormen uit die lezers actief betrekken, motiveren en inspireren. Hierbij stond de interactie en de boekbeleving bij jonge lezers centraal.

Bekijk hier de presentatie.

Digitaal aan de slag met KJV

Kathleen Cortens van Iedereen Leest liet tijdens deze sessie deelnemers kennismaken met enkele leuke apps en programma’s die je kan gebruiken om stil te staan bij de boeken en tegelijk de KJV net dat tikkeltje mediawijzer te maken.

Bekijk hier de presentatie.