voor begeleiders veelgestelde vragen links contact
     
nieuws
wat is KJV
hoe word ik lid
de internetjury
welke boeken moet ik lezen
prikbord
boek van de week
contacthome

FORUM ALGEMEEN INLOGGEN REGISTREER PASWOORD VERGETEN
START | HANDBOEK | WERKMODEL| LEZINGEN | ARCHIEF | HISTORIEK

Startdagen leesjaar 2018-2019


(c) Michiel Devijver

In september organiseert Iedereen Leest twee KJV-startdagen:

• zaterdag 22 september in bib Permeke in Antwerpen (10u tot 15u30)
• zaterdag 29 september in bib De Krook in Gent (10u15 tot 15u45)

Het programma omvat onder meer keuzesessies rond de volgende thema’s: ervaringsuitwisseling voor coördinatoren, voorlezen, KJV op school, mediawijsheid, groepsdynamiek en gesprekstechnieken, praten over boeken voor startende en voor ervaren begeleiders. Je kan er twee kiezen. Tussenin houden we een speeddate waarop je ervaringen kan uitwisselen met je collega’s. Afsluitend laten we een auteur of een illustrator aan het woord. Edward van de Vendel is te gast in Antwerpen, Benjamin Leroy in Gent. Starten doen we met het verhaal van Luisterpunt. Wie wil kan tijdens de lunch een korte rondleiding krijgen in de gastbibliotheken.

Deze startdagen zijn een uitgelezen moment om andere KJV-begeleiders en -coördinatoren te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Wees erbij!

Je kiest zelf welke locatie en datum voor jou het beste passen en schrijft je dus in voor een startdag naar keuze. Het volledige programma vind je hieronder. Deelnemen is gratis, inschrijven kan hier.

Timing

Antwerpen
09u30-10u00: onthaal
10u00-10u05: welkom
10u05-10u50: Luisterpunt
10u50-12u05: keuzesessie 1
12u05-12u15: pauze
12u15-12u45: speeddate
12u45-13u25: lunch
13u25-14u40: keuzesessie 2
14u45-15u30: auteur Edward van de Vendel aan het woord

Gent
10u00-10u15: onthaal
10u15-10u20: welkom
10u20-11u05: Luisterpunt
11u05-12u20: keuzesessie 1
12u20-12u30: pauze
12u30-13u00: speeddate
13u00-13u40: lunch
13u40-14u55: keuzesessie 2
15u00-15u45: illustrator Benjamin Leroy aan het woord

Opties keuzesessie 1

Starterssessies: hoe praat je over boeken met KJV-leden?

In deze sessie voor nieuwe begeleiders ligt de focus op hoe je met KJV-leden dieper ingaat op het boek en wat dit boek voor hen betekent. We bekijken welke vragen werken, we onderzoeken hoe je jongeren in de diepte kunt laten praten over boeken (zodat je verder raakt dan 'ik vind dit leuk') én hoe je jongeren met minder taalvaardigheid laat deelnemen aan het gesprek. En wanneer hou je jouw mening voor jezelf, en wanneer gooi je jouw visie net wel in de groep?

We vertrekken vanuit 3 tot 4 boeken die komend leesjaar op de lijst staan. De werkvormen die we samen oefenen, kan je ook op andere boeken toepassen. We willen graag dat deelnemers aan deze sessie ter voorbereiding (een deel van) één van de volgende boeken lezen:

  • Groep 1: Driehoek
    Groep 2: De nieuwe avonturen van Lester en Bob
    Groep 3: De keukenprins van Mocano
    Groep 6: De wereld

Ilona Plichart is al haar hele leven gefascineerd door woorden, boeken, mensen en communicatie.  Ze werkt als zelfstandig leesbevorderaar, trainer en coach. Ze heeft ruime ervaring met moeilijke lezers en hoe die naar boeken te brengen. In het verleden ontwikkelde ze het leesbevorderingsproject ‘De Boekenkaravaan’, deed onderzoek naar alfabetisering, gaf ook les in de basiseducatie en aan de lerarenopleiding en werkte als coördinator bij Wablieft. 

KJV op school

Deze sessie is bedoeld voor wie KJV op school organiseert of begeleidt. Er is ruimte voor ervaringsuitwisselingen, vragen en discussie. Breng gerust materialen, flyers, folders … mee waar jullie gebruik van maken!

Een KJV-afdeling coördineren: hoe doe je dat?

Deze sessie is bedoeld voor coördinatoren. Er is ruimte voor ervaringsuitwisselingen, vragen en discussie. Thema’s die hierbij aan bod kunnen komen zijn communicatie, de werving van KJV-leden en begeleiders, uitlenen van de KJV-boeken, een eigen slotmoment organiseren… Breng gerust materialen, flyers, folders … waar jullie gebruik van maken!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet

Ontdek hoe kinderen en jongeren samen bouwen aan een magische wereld van verhalen
Wat hoor je? Wat zie ik wat jij niet ziet? Ruik jij dat ook? Kun je voelen wat ik voel? Tijdens deze workshop leiden de zintuigen ons doorheen de leeservaring van jonge lezers. Je gaat actief aan de slag met werkvormen die lezers actief betrekken, motiveren en inspireren. Hierbij staat de interactie en de boekbeleving bij jonge lezers centraal. Al ooit gehoord van een magische doos die verhalen écht tot leven brengt? Wist je dat deze illustratie ruikt naar vuur, naar een écht kampvuur? 
Tijdens deze workshop staan we stil bij:
- Hoe kun je lezers motiveren om te (blijven) lezen?
- Hoe kun je lezers inspireren om samen verder te denken dan het verhaal?
- Welke werkvormen zetten aan tot interactie, het met elkaar in gesprek gaan?
- Op welke manier kun je de leefwereld van de lezers écht integreren tijdens de besprekingsmomenten?
- Welke werkvormen geven de kans aan elk kind om actief deel te nemen?
- Wat is de kracht van nieuwsgierigheid? Welke magie schuilt er in de juiste vraag?

Sarah De Backer (En Route) is een creatieve denker met een passie voor mensen en hun omgeving. Vanuit een antropologisch perspectief gaat ze en route met organisaties, teams en hun leidinggevenden. In haar werk gaat ze steeds op zoek naar een gezonde mix van verbinden, spiegelen, diepgang, samen creëren en nieuwe uitdagingen aangaan.

Opties keuzesessie 2

Verdiepende sessie voor ervaren begeleiders: leren van andere begeleiders!

In deze sessie bereiden we samen een KJV-bijeenkomst voor en wisselen we tips uit. Natuurlijk hebben we ook aandacht voor aspecten waarop begeleiders vastlopen. We denken samen na welke werkvormen je kan hanteren in bijeenkomsten waar verschillende deelnemers een ander boek lazen, en/of waar deelnemers niet het volledige boek gelezen hebben.

We willen graag dat deelnemers aan deze sessie ter voorbereiding (een deel van) één van de volgende boeken lezen:

  • Groep 2: Lester en Bob
    Groep 4: Mijn vader is een vis
    Groep 5: De poppenmaker van Krakau
    Groep 6: De wereld

Ilona Plichart is al haar hele leven gefascineerd door woorden, boeken, mensen en communicatie. Ze werkt als zelfstandig leesbevorderaar, trainer en coach. Ze heeft ruime ervaring met moeilijke lezers en hoe die naar boeken te brengen. In het verleden ontwikkelde ze het leesbevorderingsproject ‘De Boekenkaravaan’, deed onderzoek naar alfabetisering, gaf ook les in de basiseducatie en aan de lerarenopleiding en werkte als coördinator bij Wablieft. 

Boeken snoepen

In deze workshop krijg je praktijkgerichte informatie over het voorlezen en vertellen. Hoe lees je een verhaal voor of hoe breng je het? Er bestaan een aantal kleine vuistregels die elke goed verteller moet kennen. Het zijn regels die proefondervindelijk ontstaan zijn. Tijdens haar vele vertelsessies is Katelijne Billet achter een aantal geheimen van de vertelkunst gekomen die ze graag met andere vertellers deelt. Wat zij te vertellen heeft over het voorlezen is zonder meer inspirerend. Vooral interessant voor begeleiders van de jongste groepen.

Katelijne Billet is woordkunstenaar en zangeres. Ze studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Ze was een hele tijd verbonden aan de VRT als stemactrice. Ze stond op de planken als flamenco-danseres, tangozangeres en actrice.
Op dit ogenblik geeft ze theaterlessen aan de leerlingen van de Kunsthumaniora van Hasselt. En met een koffer vol ervaringen en verhalen trekt ze rond en vertelt aan al wie het horen wil.

Digitaal aan de slag met KJV

Tijdens deze sessie maken we kennis met enkele leuke apps en programma’s die je kan gebruiken om stil te staan bij de boeken en tegelijk de KJV net dat tikkeltje mediawijzer te maken. Na een eerste kennismaking ga je onder begeleiding zelf actief aan de slag met tablet en apps! Indien mogelijk, vragen we je zelf een tablet mee te brengen. Vooral interessant voor begeleiders vanaf groep 3.

Kathleen Cortens coördineert bij Iedereen Leest de Jeugdboekenmaand. Ze volgde de opleiding tot mediacoach van Mediawijs, het kenniscentrum voor mediawijsheid.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet

Ontdek hoe kinderen en jongeren samen bouwen aan een magische wereld van verhalen
Wat hoor je? Wat zie ik wat jij niet ziet? Ruik jij dat ook? Kun je voelen wat ik voel? Tijdens deze workshop leiden de zintuigen ons doorheen de leeservaring van jonge lezers. Je gaat actief aan de slag met werkvormen die lezers actief betrekken, motiveren en inspireren. Hierbij staat de interactie en de boekbeleving bij jonge lezers centraal. Al ooit gehoord van een magische doos die verhalen écht tot leven brengt? Wist je dat deze illustratie ruikt naar vuur, naar een écht kampvuur? 
Tijdens deze workshop staan we stil bij:
- Hoe kun je lezers motiveren om te (blijven) lezen?
- Hoe kun je lezers inspireren om samen verder te denken dan het verhaal?
- Welke werkvormen zetten aan tot interactie, het met elkaar in gesprek gaan?
- Op welke manier kun je de leefwereld van de lezers écht integreren tijdens de besprekingsmomenten?
- Welke werkvormen geven de kans aan elk kind om actief deel te nemen?
- Wat is de kracht van nieuwsgierigheid? Welke magie schuilt er in de juiste vraag?

Sarah De Backer (En Route) is een creatieve denker met een passie voor mensen en hun omgeving. Vanuit een antropologisch perspectief gaat ze en route met organisaties, teams en hun leidinggevenden. In haar werk gaat ze steeds op zoek naar een gezonde mix van verbinden, spiegelen, diepgang, samen creëren en nieuwe uitdagingen aangaan.