voor begeleiders veelgestelde vragen links contact
     
nieuws
wat is KJV
hoe word ik lid
de internetjury
welke boeken moet ik lezen
prikbord
boek van de week
contacthome

FORUM ALGEMEEN INLOGGEN REGISTREER PASWOORD VERGETEN
START | HANDBOEK | WERKMODEL| LEZINGEN | ARCHIEF | HISTORIEK

Startdagen leesjaar 2017-2018

In september organiseerde Iedereen Leest twee KJV-startdagen, in Brugge en Antwerpen. Hier vind je een terugblik in woord en beeld.

KJV-startdag Antwerpen 2017

Moeilijke thema’s, fijne gesprekken

Hoe kan je als begeleider van een leesgroepje ervoor zorgen dat kinderen en jongeren zich veilig voelen om vrijuit te spreken?
Filowijs gaf tips en tricks voor een begeleidershouding die deze veilige ruimte creëert:

  • Elke gedachte mag gezegd worden: niemand mag zich bedreigd voelen
  • Niet oordelen
  • Eigen standpunt uit het gesprek houden: omdat jonge kinderen snel de neiging hebben zich te conformeren, wat jij zegt als begeleider heeft altijd impact. Vraagt er toch iemand naar, leg dan aan groep voor of iedereen het wil weten. En sta zeker ook stil bij wat het boek met het thema doet.
  • Aandacht voor de inbreng van elk kind
  • Kinderen laten uitspreken
  • Oprechte interesse tonen
  • 1 vraag per keer
  • Voldoende tijd geven om na te denken: stilte mag!
  • Letterlijk bij taalgebruik van kind blijven, om het zeker niet plots zwaarder te maken
  • Verschil tussen gesprek en therapie

Tips en vragen uit de groep:

  • Zwijgen mag of anoniem werken (bv. iets laten opschrijven), belangrijk om ervoor te zorgen dat juryleden niet het gevoel hebben dat hun identiteit geraakt wordt.
  • Uitnodigen om te zoeken vanwaar hun mening komt door vragen te stellen.
  • Wat als juryleden meer willen weten over thema? Filowijs: beter jezelf inlezen als begeleider om op goede manier de juiste vragen te stellen zodat ze zelf nadenken (stel op voorhand een discussieplan op) dan een bundeltje met info aan juryleden te overhandigen na afloop. Let er ook op dat je niet gaat projecteren op de juryleden door de manier waarop je vragen stelt.

Afsluitend: humor en lachen is ook belangrijk om met moeilijke thema’s om te gaan.

Wil je meer weten? Bekijk zeker ook eens de PICKASOLL-methodiek, een handig hulpmiddel uitgewerkt door Sensoa.

Illustratiekunst

Illustrator en docent Elsje Dezwarte ging samen met de deelnemers op belevingstocht langs de vertelkracht van beelden. Samen met hen destilleerde ze een aantal kenmerken die een prentenboek doet werken bij de doelgroep en die het tot een sterk prentenboek maakt:

  • Herkenbaarheid
  • Humor
  • Dynamiek / afwisseling binnen illustraties: paginagroot vs klein
  • Ritme: afwisseling typo/tekst en beeld
  • Zoekaspect
  • Gelaagdheid: dan hebben volwassenen er ook iets aan
  • Formaat van een boek
  • Kleurgebruik dat emoties ondersteunt
  • Positionering van onderwerp in bladspiegel kan ook groot effect hebben (cfr. tekening hieronder: eerste afbeelding laat weinig open ruimte, de tweede afbeelding trekt het beeld wel meer open, aangeduid met de groene arcering)
  • Coverontwerp: leg eens alle covers naast elkaar en let op de richting waarin de afgebeelde figuur staat. Bijna altijd kan die het boek als het ware binnenlopen. Dat is een aanmoediging aan de lezer om dit ook te doen.
  • We moeten ons bewust zijn van de hoeveelheid beeldindrukken die we krijgen. Wat we nu te zien krijgen op 1 dag, komt overeen met de beeldindrukken van een heel mensenleven zoveel eeuwen geleden. Te drukke beelden zijn op zich geen probleem, wel is belangrijk dat de essentie duidelijk blijft.
  • Uitgangspunt van een illustrator volgens Elsje: verwondering die je hebt als jong kind bewaken. Dat is moeilijk want we zijn sterk geconditioneerd en kiezen misschien snel voor voorspelbaarheid.

Sessie startende begeleiders

In deze sessie voor nieuwe begeleiders onder leiding van Ilona Plichart lag de focus op 'Hoe praat je over de boeken', hoe werk je aan diepgang, welke methodieken kan je inzetten.

Stap 1
Beginnen met 1 pagina uit boek, stuk eruit halen als reminder en deze open en concrete vragen voorleggen:

  • Waar zijn we? Wat zie je?
  • Wat gebeurt er?

Stap 2
Overgaan naar beleving / ervaring aan de hand van open vragen:

  • Wat vind je ervan?
  • Wat vind je mooi? (ipv ‘Vind je dat mooi’?)
  • En hoe komt dat? Beter dan waarom (‘hoe komt dat’ geeft meer veiligheid)
  • Waar lees je dat precies?


Stap 3

Link leggen met eigen leven:

  • Herken je dat?

Hier is het belangrijk hen terug bij de kern van de zaak te brengen indien nodig (link met het verhaal, bij het boek blijven) en eventueel het ijs te breken met persoonlijk verhaal.

Houding als begeleider: hoe creëer je een veilige omgeving om samen te praten en te delen?

  • Rust
  • Zwijgen mag, let op lichaamshouding
  • Bij iemand die te veel praat: dank voor je verhaal, nu gaan we over naar iemand anders (positief formuleren!)
  • Deelnemers bedanken en waarderen, daarmee laat je weten dat je hebt geluisterd, dat alles juist is (verschil met bv. schoolcontext aangeven) en dat het fijn is dat ze het verteld hebben.
  • Herhalen in dezelfde woorden om zo dicht mogelijk bij wat juryleden zeggen te blijven en te vermijden dat je eigen interpretatie toevoegt. Je kan wel helpen bv. bij anderstaligen het grammaticaal correct herhalen.

Concrete tips / werkvormen voor de bespreking:

  • Werken met smiley’s voor minder talige kinderen: heel gamma uitspreiden (ook negatieve) en dan laten kiezen en laten verwoorden waarom die bij boek past.
  • Werken met woorden / begrippen: je moet iets kiezen, ook al is voorganger met jouw woord weg
  • Werken met beelden (bv. foto’s of prenten uit kranten / tijdschriften …): heel gamma aanbieden en beeld laten kiezen dat voor hen best bij boek past en laten uitleggen waarom

Intervisie voor begeleiders

Welke begeleider wil ik zijn en waarin wil ik groeien? Dit onderzocht Ilona Plichart samen met de deelnemers aan de hand van deze vragenlijst.

Leeftijdsgroepen
Van de volgende leeftijdsgroepen kan je de presenaties bekijken:
Groep 3 – Ine Muys
Groep 4 – Ine Muys
Groep 4 – Kristel Detollenaere
Groep 5 – Els Debuyck

Praktijkmarkt

We waren erg verheugd dat enkele KJV-groepen hun ervaringen wilden delen op de praktijkmarkt. Hieronder een beknopte uitleg en enkele links. Je kan op deze pagina contactgegevens vinden als je meer wil weten, of stuur een mail naar kjv@iedereenleest.be.

KJV-Mechelen praatte over creatief omgaan met boeken via Hoofd, hart en handen (filosofie van Marc De Bel en zijn BroeBEL-scholen, ook vaak gehanteerd in wereld van training en coaching).

KJV-Kortrijk bracht voorbeelden mee van bordspellen die ze gebruikten tijdens de KJV bijeenkomst (o.a. Dixit, Storycubes...). Wie op zoek is naar inspiratie voor spellen: neem zeker een kijkje op de Speldatabase.

KJV-Schaarbeek stelde een aantal methodieken voor om rond de boeken te werken tijdens de bijeenkomst. Je vindt ze terug in deze Methodiekensprokkel.

KJV-Ham vertelde over hoe zij van hun KJV een echte club maken.

KJV-Roeselare lichtte de samenwerking met de Stedelijke Academie toe.

KJV-Ieper, KJV-Waregem en KJV-Poperinge deelden hun aanpak van de lokale slotfeesten

KJV-Brugge toonde hun Bekroningsrups en vertelde over hun werking rond de begeleiders.