voor begeleiders veelgestelde vragen links contact
     
nieuws
wat is KJV
hoe word ik lid
de internetjury
welke boeken moet ik lezen
prikbord
boek van de week
contacthome
FORUM ALGEMEEN INLOGGEN REGISTREER PASWOORD VERGETEN
ALGEMEEN | GROEP 1 | GROEP 2 | GROEP 3 | GROEP 4 | GROEP 5 | GROEP 6
PAGINA   1 | 2

Op dit forum kan je als begeleider en/of coördinator tips en ideeën uitwisselen met andere begeleiders en coördinatoren. Hoe vul jij een bijeenkomst van KJV-leden in? Hoe geraak jij aan de genomineerde boeken? Hoe vind jij nieuwe begeleiders?

Het is ook mogelijk om documenten of foto's bij je bericht te voegen, mits deze niet groter zijn dan 4MB. Je e-mail adres is verplicht maar wordt nooit gepubliceerd.



Plaats een bericht
24.03.2017

ren je rot-quiz voor groep 4

door Benedicte - Beersel
Ik heb nieuwe vragen gemaakt over de acht boeken van groep 4. Zo kan je een quiz houden alvorens over te gaan tot de officiële stemming! Als je interesse hebt, stuur ik je een mail. Het is een powerpoint presentatie
Reageer
22.01.2017

Starten met nieuwe leeftijdsgroepen

door Inge Frans - Sint-Martens-Latem
Wij zijn nu 2 jaar bezig met Kjv in onze gemeente, met groep 3 en groep 4. Voor groep 4 is het echt zoeken naar lezers! We denken om ook te starten met groep 2, maar vragen ons af hoe we dat kunnen organiseren. Lezen die kinderen zelfstandig, of reken je op de ouders om daarbij te begeleiden? Of lezen jullie dat zelf voor? En lukt dat binnen die ene maandelijkse bijeenkomst? Heb je dan nog tijd voor een bespreking? Kan iemand daar wat ideeën rond geven?
Reageer

Reacties

26.01.2017
door Eva Laplasse - Torhout
Hallo, Sinds 2 jaar ben ik begeleider van groep 2 in Torhout. Het was een beetje zoeken in het begin hoe je die leeftijd aanpakt want ik had al gauw door dat je niet zomaar een uur het boek kan bespreken met hen, het blijven tenslotte kinderen. Hier ben ik overgegaan tot een korte bespreking, punten geven en aansluitend een activiteit rond het boek dat ze hebben gelezen. Ik heb wel de indruk dat ze dat leuk vinden. Aangezien sommige boeken in mijn ogen al een redelijk hoog niveau hebben denk ik wel dat de ouders voorlezen, zeker in het eerste leerjaar. Uiteindelijk is het belangrijk dat ze het verhaal kennen want wie het boek niet of half heeft gelezen moet het terug mee doen naar huis. Zo niet mogen ze geen punten geven. Op het einde van het "boekjaar " maak ik een spel rond de gelezen boeken, zo zitten de verhalen weer fris in het hoofd als we onze score doorgeven.
23.01.2017
door Myriam RENIERS - Sint-Katelijne-Waver
Wij zijn nu het tweede jaar bezig met KJV groep 2 bij ons in de bibliotheek. We hebben aan alle scholen in de gemeente gevraagd of we de KJV even mochten komen voorstellen. We proberen dit ook altijd op de info-avond te doen in het begin van het schooljaar, omdat we daar wel wat ouders bereiken. We vragen aan de ouders om samen met de kinderen de boeken te lezen. We komen vijf keer samen in de bibliotheek waarbij we de boeken bespreken en er iets creatiefs rond doen. De eerste keer doen we kennismakingsspelletjes en hebben we de kinderen ook samen puzzelstukken laten zoeken waarmee ze de kaften van de geselecteerde boeken konden vormen. Zo introduceerden we ook alle boeken. We zetten steeds twee boeken samen die een gezamenlijk thema hebben. Per bijeenkomst bespreken we deze twee boeken. Als thema's kozen we verhuizen, sterven / verlies / herinneringen, ...
23.01.2017
door Stefan Bosmans - Ham
In Ham werken we voor groep 2 samen met de scholen. Vier boeken lezen de leerkrachten op school voor (dus ook aan de kinderen die niet bij KJV zijn). In ruil krijgen ze het boek voor hun klasbibliotheek. Ze hoeven het niet te bespreken. Enkel voorlezen. De dunste boeken (prentenboeken) lezen we voor tijdens de leesgroep. Op de leesgroep wordt er ook gewerkt rond de boeken die op school zijn voorgelezen. Kinderen van groep 2 lezen thuis dus nog geen boeken zelf. Waarom doen we dit? In eerste instantie deden we dit om niet weer zoveel boeken bij elkaar te moeten zoeken. Maar het is ook handig omdat kinderen (zeker in het eerste leerjaar) vaak nog niet goed genoeg lezen. En we bereiken er ook mee dat in de klas goede boeken worden voorgelezen en KJV over de tongen gaat. Nog vragen? stefan.bosmans@ham.be of 013 61 10 60
23.01.2017
door Griet - Antwerpen
Hier vind je alvast wat suggesties! http://kjv.be/begeleiders/_docs/1011/Aandeslagmetgroep2.pdf
26.10.2016

Hoera, er is post!

door Petra Wils - Laakdal
In het werkmodel van het boek staat een leuke suggestie om het boek aan te brengen: De figuurtjes in een enveloppe steken en verdelen onder je kinderen. Heeft iemand die figuurtjes digitaal? Ik lees dit boek met mijn 5-jarige kleuters voor KJV. Alvast bedankt voor een reactie! Vriendelijke groeten Petra
Reageer
02.07.2015

kennismakingsmoment

door Magda Van Herck - Kontich
Tijdens de inspiratiedag (10/2014) vertelde Frederika van Schaarbeek (groep 4) over het "boekenwurmbord" als kennismakingsmoment. Hoe werkt dat "boekenwurmbord" eigenlijk ? Dat lijkt me wel iets om zelf ook mee te beginnen!
Reageer

Reacties

03.07.2015
door Frederika - Schaarbeek
Dag Magda, Het boekenwormbord is een zelf getekend en gekleurd ganzenbord. Voor de versieringen heb ik gebruik gemaakt van oude promotiematerialen van voorleesweek etc. We spelen het spel op de kennismakingsdag in september, wanneer de kinderen elkaar en de boeken die ze zullen lezen leren kennen. Behalve het spelbord, voorzie je pionnen (bv. playmobilmannetjes, of boerderijdiertjes gebruik ik dan) en een dobbelsteen. Er zijn verschillende vakjes, en wanneer je als speler er op komt dan beantwoord je de vraag of opdracht. Bijvoorbeeld: - Het leesbeest in jezelf (vakje met roodkapje & de lezende wolf) : vertel iets over jezelf als lezer, welke boeken lees je graag, wie is je lievelingsschrijver, wat is je favoriete leesplek... - De boeken die we dit jaar zullen lezen: dan mogen ze en van de tien (voortaan acht) boeken die klaarliggen vastnemen, en iets vertellen over hun eerste indruk van dat boek, spreekt het je aan, wat verwacht je ervan... - Het oordeel van de recensent (gele vakjes); voor elk boek zocht ik een recensie op en haalde daar een citaat uit. Wat zegt hen dat citaat? Geeft het hen zin om het boek te lezen? Kind houdt citaat bij en wanneer we later op het jaar het desbetreffende boek bespreken, komt het weer boven. - ‘Citaat’ (gewone blauwe vakjes):; citaat uit een boek dat ze mogen voorlezen  wat roept dit op? - De rode vakjes met telkens figuurtjes met hun neus in de boeken: dan gaf ik een weetje over de auteur, illustrator, het boek op zich (bv. weet je dat dit boek verfilmd zal worden…) - Witte vakjes (nr. 9, 11, 19): gooi nog een keer, sla een beurt over of keer terug naar vorig vakje (zelf in te vullen). Maar eigenlijk kun je helemaal je eigen invulling geven aan alle vakjes. Zo zou je bv. ook aandacht kunnen besteden aan ‘de regels van de KJV’ die worden toegelicht wanneer je op een bepaald soort vakje komt, enz. Mijn ervaring is (groep 10-12j),d at ze zo’n spelformule heel leuk vinden, ze zijn veel aandachtiger wanneer ze zich ook met het spel bezig houden dan dat er louter een gemodereerd gesprek plaats vindt. Hopelijk inspireert je dit, veel succes alvast!
Bijgevoegd bestand: 55964e239cce0-spel.jpg
25.12.2015

kwartetspel voor groep 4

door Bonte Christine - SINT-LIEVENS-HOUTEM
Ik maakte een kwartetspel, bestaande uit 8 keer 4 afbeeldingen. Elke afbeelding houdt verband met één van de boeken. Als je het graag wilt gebruiken stuur dan een mail naar bonte.christine@skynet.be
Reageer
17.11.2015

ervaringen uitwisselen met ballonnen in groep 4

door Bonte Christine - Sint-Lievens-Houtem
In onze groep lezen we niet met het doorgeefsysteem, iedere lezer neemt 2 boeken mee en brengt ze de volgende bijeenkomst terug mee. De lezers lezen dus niet dezelfde boeken. Het is hierdoor wel even zoeken naar activiteiten die niet aan één of twee boeken gebonden zijn. De laatste keer hebben we leeservaringen uitgewisseld aan de hand van vraagjes in opgeblazen ballonnen. 8 deelnemers, 16 ballonnen. Ik probeer te zoeken naar niet voor de hand liggende vragen, zoals "Zijn er dappere personages in het boek" of "Komen er geheimen voor in het boek" of "woorden die je niet begreep" of "Wat zou een lekkerbekkende hoektandendruipende geur kunnen hebben". We doen dit op de mat met kussens, elk om beurt een ballon prikken, iedereen luistert naar de vraag en het antwoord, daarna mogen anderen aanvullen, uit ieders verhaal halen we één woord, dit woord schrijft de lezer op het bord. Met deze woorden maken de lezers na afloop een eigen gedicht....
Reageer
29.04.2015

KJV in bijzonder onderwijs

door ann foulon - knokke-heist
Een school van het bijzonder onderwijs las dit jaar volledig mee met de KJV. Een positieve ervaring voor leerkrachten en leerlingen. Daar de kinderen de boeken niet alle boeken volledig zelf kunnen lezen, werden de boeken voorgelezen. Wat vanaf groep 3 een hele boterham is. onze school van het bijzonder onderwijs las dit jaar volledig mee met de KJV. Een positieve ervaring voor leerkrachten en leerlingen. Daar de kinderen de boeken niet zelf kunnen lezen, werden de boeken voorgelezen. Wat natuurlijk vanaf groep 3 een hele boterham is. Iemand ervaring met hoe het ook anders kan aangepakt worden?
Reageer

Reacties

15.11.2015
door sofie vertongen - Nijlen
Ik vind dit super knap. Ikzelf ben vorig jaar begonnen met voorlezen van de boeken in het gewoon onderwijs. En nadien te stemmen. Dit jaar ga ik een stapje verder. Ik probeer de boeken te koppelen aan een thema van w.o., zodat het ook leuk is. We houden ook soms een klasgesprek rond het onderwerp. Het is niet veel, maar soms wel gemakkelijker om moeilijke gesprekken te voeren. We geven ook punten nu op afzonderlijke delen (kaft, tekeningen, verhaal) en tellen dan alles samen. De boekpromotie die je zo doet, is enorm belangrijk. Ik bewonder jullie hiervoor.
30.04.2015
door Griet Loix - Stichting Lezen
Misschien kunnen de Daisy-luisterboeken een oplossing bieden? Luisterpunt zorgt ervoor dat alle KJV-boeken (vanaf groep 2) ook in die vorm verkrijgbaar zijn!
24.10.2015

Groep 3 las 'Bruno wordt een superheld'

door Els De Vuyst - Knokke-Heist
Een heel enthousiaste leesgroep vertelde over het boek. We speelden het heldenspel, verzonnen onze eigen heldennamen en gingen op de heldenfoto. Wij 'worden' geen superheld, wij 'zijn' het al.
Bijgevoegd bestand: 562b6ae8af2c4-image.jpeg
Reageer
22.11.2014

Beoordelingsraster

door Kristien - KJV landen
Voor het beoordelen van boeken gebruiken wij vaak vanaf GROEP 3 het "beoordelingsraster". Elk kind moet één woord aanduiden dat bij het boek past (+ vertellen waarom). Ik heb het niet meer digitaal, maar dit zijn de mogelijke woorden: plezierig - grappig - vrolijk - prettig spannend - boeiend - pakkend - schokkend saai - vervelend - eentonig - alledaags inspirerend - motiverend - bezielend - fascinerend
Reageer

Reacties

19.03.2015
door Frederika - Schaarbeek
Op basis van deze tip maakte ik voor groep 4 een raster dat we gebruikten bij de bespreking van oa. Vissen smelten niet. Elk kind krijgt een playmobile- of duplomanneke dat ze dan op een van de woorden zetten, waarna ze vertellen waarom dat woord wel/niet van toepassing is.
Bijgevoegd bestand: 550b2f9f58ae5-RASTER+KJV.docx
07.02.2015

de vijand en beste vrienden voor altijd

door Sigrid Depoorter - Sint-Katelijne-Waver
Wij hebben heel bewust ervoor gekozen om 'de vijand' en 'beste vrienden voor altijd' samen te lezen - vanuit de insteek 'wat is een vriend' en 'wat is een vijand' en ook bewust in de periode van 11 november. Zoals altijd hebben we ervoor gekozen om één boek op een meer creatieve manier te bespreken, én een boek aan de hand van vragen. Het boek 'de vijand' leende zich erg goed om creatief mee om te gaan. We hebben allerlei materiaal gezocht dat aansloot bij het boek. Enerzijds bestaand materiaal, anderzijds ook wel wat tekstmateriaal (gelamineerd) zoals brieven, een oproepingsbevel per kind voor bij de start van de bespreking (we hebben ze ook effectief allemaal opgeroepen en de bevelen uitgedeeld, per bataljon), een soldatenpaspoort, etc. Door dit materiaal te gebruiken, hebben we het verhaal achter het boek proberen te verduidelijken. (zie bijlage) Het boek 'beste vrienden voor altijd' hebben we besproken mbv vragen, maar wel ondersteund door kopies (in dubbel) van de mooie illustraties omdat we die zo mooi vonden. De kinderen - ingedeeld in 2 groepen omdat ze met 14 waren - mochten zelf hun illustratie kiezen en de groep bepaalde dan de volgorde van de tekeningen. Op die manier, en door het stellen van vragen (zie bijlage) werd het verhaal gereconstrueerd en verduidelijkt. We stelden wel vast dat wie de 'voorafgaande' verhalen in deze reeks gelezen had, voor de bespreking duidelijk positiever was over dit boek én ook het verhaal ook duidelijker beter begrepen had. We hebben de kinderen dan ook de andere boeken aangeraden.
Reageer